Test Centrum Handlowego POSNANIA
Jak grzyby po deszczu powstają nowe obiekty, a wśród nich galerie handlowe. W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić dostępność dla osób na wózkach nowo otwartej największej w Wielkopolsce galerii handlowej Posnania.
Wchodząc do galerii od strony ul. Kórnickiej od razu możemy napotkać punkt informacyjny z tablicą zawierającą piktogramy z dostępnymi usługami na terenie galerii. Możemy tam między innymi dowiedzieć się szczegółów dotyczących udogodnień dla osób na wózkach. Wejście do galerii jak i poruszanie się po niej jest bezproblemowe, cała powierzchnia jest równa bez żadnych progów, a różnice poziomów między piętrem galerii, a parkingiem wyrównane są małymi delikatnymi spadami. Ciągi komunikacyjne są szerokie, ale brakuje w nich częstszego ustawienia ławeczek by np. osoby starsze i niepełnosprawne poruszające o kulach mogły przysiąść i odpocząć. Dotychczasowe miejsca przeznaczone na odpoczynek są rozmieszczone daleko od siebie, co powoduje duży dyskomfort w zwiedzaniu galerii zwłaszcza osobom z ograniczeniami ruchu. Naszym zdaniem w ciągach komunikacyjnych brakuje większych i bardziej czytelnych oznaczeń jak dojść i gdzie znajduje się np. winda, toaleta lub parking.
Pomieszczenie toalety dla osób niepełnosprawnych jest dość duże, a na ścianach zamontowane są poręcze. Jest też duża umywalka, dozownik do mydła na przycisk i lustro nad umywalką. Niestety lustro, mimo że jest uchylne jest zamontowane zbyt wysoko i osoba siedząca na wózku zaraz przy umywalce w lustrze widzi tylko czubek swojej głowy. W toalecie znajdował się też wózek sprzątający, którego zdecydowanie nie powinno tam być, gdyż jego miejsce jest w pomieszczeniu gospodarczym, a nie w toalecie dla niepełnosprawnych. Jest to sytuacja naganna i niestety często powtarzająca się w galeriach handlowych. Niestety na dzień otwarcia galerii ze ściany wystawały jeszcze jakieś niedoróbki w stylu wiszących kabli. Na plus można zaliczyć to iż toalety są ogólnodostępne i nie trzeba szukać personelu by otwarł pomieszczenie (co zdarza się w innych podobnego typu obiektach).
Windy w galerii są duże i szerokie z dość nietypowym niebieskawym podświetleniem. Przy windach znajdują się czytelne tablice informujące nas, na którym
poziomie się znajdujemy.
Parking galerii znajduje się na poziomie -1 i 1. Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych są usytuowane zaraz przy wejściu z parkingu do galerii. Nad miejscami parkingowymi umieszczone są światełka, których kolor informuj o rodzaju miejsca. I tak kolor czerwony oznacza miejsce zajęte niezależnie od przeznaczenia. Kolor zielony oznacza wolne miejsce parkingowe dostępne dla wszystkich, a kolor niebieski wolne miejsce parkingowe przeznaczone dla niepełnosprawnych. Miejsca dla niepełnosprawnych ma taki sam kolor posadzki jak wszystkie inne, a różnią się tylko tym, że mają namalowany znak inwalidzki na ziemi. Naszym zdaniem jest to słabe oznakowanie gdyż jadąc samochodem łatwo nie zauważyć białego znaku na szarym podłożu. Sugerujemy wymalowanie miejsc dla niepełnosprawnych na kolor niebieski (również z piktogramem osoby na wózku) oraz dodatkowo umieszczenie znaków (jako malunek lub tabliczka) także na ścianie.
Poza budynkiem galerii w miejscu parkingu rowerowego znajduje się samoobsługowa stacja naprawy rowerów, na wyposażeniu, której są wkrętak, zestaw kluczy imbusowych, klucz płaski, klucz nastawny, łyżka do opon, pompka i szczypce. Stacja ta jak najbardziej przydatna może być także wózkowiczom. Jest zresztą także oznakowana piktogramem dla niepełnosprawnych i wózkiem dziecięcym. To wielki plus dla galerii, bo zdarza się że z koła ujdzie powietrze bądź coś się w wózku poluzuje.
Centrum Handlowe Posnania wśród swoich wielu usług oferuje m.in. takie usługi jak „Asystent osoby niepełnosprawnej” lub „Wypożyczenie wózka dla niepełnosprawnych.” Na stronie internetowej Posnanii jak i w ulotkach, które można pobrać na miejscu widnieje informacja, że obie usługi, czyli „Asystent osoby niepełnosprawnej” i „Wypożyczenie wózka dla niepełnosprawnych” dedykowane są osobom niepełnosprawnym. Pierwsza z nich obejmuje pomoc w poruszaniu się po Posnanii, a maksymalny czas świadczenia usługi to trzy godziny, natomiast druga usługa daje możliwość rezerwacji jednego z dwóch wózków na maksymalny czas 6 godzin. Obie usługi można zamówić osobiście w Punkcie Info, telefonicznie lub mailowo. Brak jednak informacji czy usługi są płatne czy bezpłatne i jaki czas wcześniej trzeba je zgłosić oraz kto owe usługi świadczy, czy są to zewnętrzne firmy czy przeszkoleni pracownicy galerii. Okazuje się, że nie jest tak kolorowo jakby się wydawało. Usługi są bezpłatne (czego dowiedzieliśmy się w informacji), ale chęć skorzystania z nich trzeba zgłosić 24 godziny wcześniej. Wówczas na godzinę wyznaczoną przez klienta zamawiany jest asystent lub wózek. Naszym zdaniem usługi te nie są do końca przemyślane. Przede wszystkim usługi te powinny być dostępne od ręki, świadczone np. przez przeszkolonych w tej kwestii pracowników galerii, bo nie zawsze osoba niepełnosprawna wie 24 godziny wcześniej, że na drugi dzień będzie w CH Posnania i potrzebuje pomocy asystenta lub wypożyczenia wózka. Również plany mogą się zmienić ze względu na gorszą dyspozycję osoby niepełnosprawnej danego dnia lub warunki pogodowe. Ze względu na ogromne odległości wynikające z rozmiaru obiektu sugerowalibyśmy, aby jednym z wózków był wózek lub skuter elektryczny.
Na duży plus zasługuje działające na terenie Posnanii kino Helisos. Dowiedzieliśmy się, iż kino zawiera 8 sal, a w każdej z nich są dwa miejsca dla osób na wózkach (łącznie 16 miejsc). Dzięki uprzejmości menadżera udało nam się je zobaczyć i musimy stwierdzić, iż mimo że są w pierwszym rzędzie to odległość od ekranu nie jest w tym przypadku najgorsza (dla porównania mniejsza niż w salach Kinepolis, a większa niż np. w salach Cinema City). Dodatkowo piktogramy osób niepełnosprawnych są podświetlone, więc nie będzie problemu z zajęciem miejsca nawet, gdy zgaśnie światło na sali. Najlepszą informację otrzymaliśmy na koniec, a dotyczy ona cen biletów. Jak przekazał nam menadżer bilety dla osoby na wózku wraz z opiekunem są darmowe, a ograniczone jedynie ilością miejsc (jednocześnie na wszystkie sale 16). Za takie posunięcie dyrekcji kina należy się wielki szacunek i pokazuje to, że kultura naprawdę może być bardziej dostępna. Przy salach znajdują się oczywiście toalety dla niepełnosprawnych, więc nie ma potrzeby korzystania z tych na galerii.
Podsumowując dostępność dla wózkowiczów galerii Posnania oceniamy, że nie jest źle, ale zawsze może być lepiej. W skali od 1-6 oceniamy ją na 4- zważywszy na to, że usługi dedykowane osobom niepełnosprawnym na obecna chwilę nie działają. Szkoda również, że nie skonsultowano tych zagadnień ze środowiskiem osób niepełnosprawnych by usługi te ulepszyć. Ale jeśli będzie taka chęć służymy pomocą.